Privacyverklaring Debat Direct App Datum: 13 december 2022, versie 1.0
1. Inleiding
In de Tweede Kamer worden onderwerpen besproken en nieuwe wetten gemaakt die ons allemaal aangaan. De debatten zijn openbaar, maar lang niet iedereen is in de gelegenheid om op de tribune plaats te nemen. Om de debatten voor iedereen toegankelijk te maken heeft de Tweede Kamer een app ontwikkeld: Debat Direct.
Gebruikers van de Debat Direct App, kunnen:
alle openbare debatten live bekijken of beluisteren, met een optie om vanaf het begin te beginnen of on demand.
de bijeenkomsten en onderwerpen van deze week en vandaag in een overzichtelijke lijst bekijken.
push-notificaties instellen voor zowel interessante sprekers als debatten.
sprekersinformatie en meldingen op het scherm ontvangen.
naar eerdere sprekers in een debat navigeren.
zien welke vertegenwoordigers aanwezig zijn bij een debat.
op vertegenwoordigers, Kamer en Commissiekamers klikken voor aanvullende informatie. - relevante documenten downloaden.
een link naar een debat, spreker of stemming op sociale media leden of het (live) debat op uw eigen website embedden.
een debat of een videofragment downloaden.
debatten en spreekmomenten doorzoeken.
Daarnaast host de Verwerker de app, beantwoord zij supportvragen en houdt zij statistieken bij.
In deze privacyverklaring omschrijven wij de verschillende situaties waarin wij persoonsgegevens verwerken, vertellen wij waarom wij dat doen en hoe de Tweede Kamerorganisatie omgaat met uw persoonsgegevens.
1.1. Opbouw privacyverklaring
De belangrijkste punten die in onze privacyverklaring aan bod komen zijn: - Welke persoonsgegevens verwerken wij en voor welk doel?
Op basis van welke grondslag gebruiken wij uw gegevens?
Met wie delen wij uw persoonsgegevens?
Hoe beveiligen wij uw persoonsgegevens?
Waarvoor gebruiken wij uw persoonsgegevens?
Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Welke rechten heeft u ten aanzien van uw persoonsgegevens? - Waar kunt u een klacht indienen?
1.2. Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die betrekking hebben op geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke personen. Met andere woorden: gegevens die direct om iemand gaan, of herleidbaar zijn tot een persoon. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn adressen, telefoonnummers en e- mailadressen.
Gevoelige gegevens als iemands ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, seksueel gedrag of voorkeur, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, lidmaatschap van een vakbond, of gezondheid worden bijzondere persoonsgegevens genoemd. Het verwerken van deze bijzondere persoonsgegevens is volgens de AVG niet toegestaan, tenzij er een uitzondering van toepassing is in aanvulling op het legitieme doel en een geldige grondslag.
1.3. Wie is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens?
De Griffier van de Tweede Kamer der Staten-Generaal is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens binnen de ambtelijke organisatie. De Tweede Kamer heeft een functionaris gegevensbescherming (FG) als interne toezichthouder, die toezicht houdt op het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens door de Tweede Kamer.
U kunt de functionaris gegevensbescherming bereiken per post of per e-mail:
Tweede Kamer der Staten-Generaal
t.a.v. de functionaris gegevensbescherming
Postbus 20018 2500 EA Den Haag
Via e-mail: fg@tweedekamer.nl
2. Welke persoonsgegevens verwerken wij?
De Tweede Kamerorganisatie verwerkt voor het aanbieden van de app de volgende gegevens. - User ID;
Daarnaast is het mogelijk dat indien u notificaties instelt om bepaalde onderwerpen of bewindslieden te volgen er gegevens worden verwerkt waaruit uw politieke opvattingen zouden kunnen worden afgeleid.
Voor het de afhandeling van support vragen verwerkt de Tweede Kamerorganisatie de volgende gegevens:
3. Voor welke doelen gebruiken we uw gegevens?
Met de Debat Direct live app beoogt de Tweede Kamer op een laagdrempelige manier toegang te verschaffen tot het
democratisch proces en de Tweede Kamer zichtbaar én inzichtelijk te maken.
Wij gebruiken de verzamelde gegevens voor de volgende specifieke doeleinden. Die doeleinden zijn:
4. Op basis van welke grondslagen gebruiken we uw gegevens?
De Tweede Kamer verwerkt de hierboven genoemde persoonsgegevens op basis van de grondslag taak van algemeen belang. Vergaderingen moeten openbaar zijn op grond van de wet en de Debat Direct App faciliteert hierin door de openbare debatten digitaal toegankelijk te maken.
5. Bestaan van geautomatiseerde individuele besluitvorming
Er is geen sprake van besluitvorming over persoonsgegevens op basis van automatisch verwerkte gegevens.
6. Delen we uw gegevens met andere partijen?
De Tweede Kamer verstrekt de persoonsgegevens op geen enkele manier aan derden, tenzij wij daartoe wettelijk verplicht zijn.
De Tweede Kamer heeft een aantal andere organisaties ingeschakeld om taken voor ons uit te voeren, dit zijn verwerkers. Zo wordt de Debat Direct app ontwikkeld en beheerd door Video Dock B.V., wordt de app gehost via Amazon Web Services en wordt Atlassian service management gebruikt voor supportvragen. Deze organisaties verwerken de persoonsgegevens alleen in opdracht en onder toezicht van de Tweede Kamerorganisatie, voor de doelen die door de Tweede Kamerorganisatie zijn bepaald.
De Debat Direct app kan via de Apple App Store, Google Play of Amazon Appstore worden gedownload. Apple, Google en Amazon verzamelt mogelijk informatie over het gebruik van de app op grond van hun eigen doelen en overeenkomst met u als gebruiker.
7. Worden uw gegevens buiten de EU gebracht?
Ons uitgangspunt is om uw persoonsgegevens niet buiten de EER te verwerken. Onze systemen en applicaties waarin uw persoonsgegevens worden verwerkt zijn gevestigd binnen de EER.
Voor de supportvragen (specifiek voor customer accounts) in het geval dat u problemen of vragen heeft met betrekking tot de app, kan de Tweede Kamer niet garanderen dat er geen sprake is van
doorgifte van uw persoonsgegevens aan één of meer landen buiten de Europese Unie. Aangeraden wordt dan ook om geen gevoelige gegevens te delen wanneer u een support verzoek doet aan de ontwikkelaar van de app.
8. Hoe beveiligen we uw gegevens?
De Tweede Kamer neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende technische en organisatorische maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Deze maatregelen zijn in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen.
Als externe partijen namens de Tweede Kamer persoonsgegevens beheren dan maakt de Tweede Kamer goede afspraken om de privacy van uw persoonsgegevens te bewaken en te beschermen. De Tweede Kamer blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen en controleert regelmatig de naleving van deze afspraken door de leverancier.
9. Hoe lang bewaren we uw gegevens?
De Tweede Kamer bewaart persoonsgegevens die worden verwerkt in de Debat Direct App niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor wij ze hebben verkregen.
Support tickets inclusief e-mailadres en naam worden 5 jaar bewaard, zodat we gebruikers kunnen melden dat een bepaalde feature of verzoek is verbeterd of gereleaset.
10. Welke rechten heeft uw op basis van de verwerking van persoonsgegevens?
De AVG biedt u verschillende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens. U hebt het recht om uw persoonsgegevens:
In te zien;
Als u wilt weten welke persoonsgegevens wij van u verwerken, kunt u bijvoorbeeld een inzageverzoek doen. Dat inzageverzoek doet u bij de functionaris gegevensbescherming via: fg@tweedekamer.nl.
Aan te passen (rectificeren);
In het geval van onjuiste of onvolledige gegevens, kunt u de Tweede Kamer verzoeken de gegevens aan te passen. Daarnaast kan rectificatie worden gevraagd als de gegevens niet relevant zijn voor het doel waarvoor ze zijn verzameld, of als de Tweede Kamer de gegevens gebruikt in strijd met de wet. Dit verzoek doet u bij de functionaris gegevensbescherming via: fg@tweedekamer.nl.
Te verwijderen;
Wanneer de Tweede Kamer geen gegronde reden (meer) heeft om persoonsgegevens te verwerken, kunt u de Tweede Kamer verzoeken om de persoonsgegevens te verwijderen. Dit kan worden gedaan als de Tweede Kamer de gegevens bijvoorbeeld niet meer nodig heeft, de wettelijk bepaalde bewaartermijn is verlopen of u uw toestemming heeft ingetrokken.
Te beperken;
In het geval dat de Tweede Kamer uw persoonsgegevens niet meer mag gebruiken, maar nog niet kan wissen dan kunt u een verzoek indienen om het gebruik van de persoonsgegevens tijdelijk te stoppen.
Over te dragen aan een andere partij.
U heeft het recht om de (digitale) persoonsgegevens te ontvangen die de Tweede Kamer van u heeft en om deze persoonsgegevens over te dragen aan een andere organisatie. Het gaat dan alleen om de gegevens die de Tweede Kamer met toestemming van u heeft verwerkt of om een overeenkomst met u uit te voeren.
Wanneer de verwerking is gebaseerd op een door u gegeven toestemming, heeft u het recht om de toestemming weer in te trekken. De intrekking van uw toestemming heeft echter geen terugwerkende kracht. Dat wil zeggen de toestemming tot het moment van intrekking geldig is.
11. Hoe kunt u contact met ons opnemen?
De Tweede Kamer heeft een functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld. De FG is onafhankelijk en controleert of de Tweede Kamer de Algemene verordening gegevensbescherming
(AVG) toepast en naleeft. Heeft u een klacht of een vraag over de manier waarop de Tweede Kamer omgaat met uw persoonsgegevens, of wilt u uw rechten uitoefenen, neemt u dan contact op met de FG. U kunt uw vragen digitaal of via een brief indienen bij:
Functionaris gegevensbescherming via e-mail: fg@tweedekamer.nl
Tweede Kamer der Staten-Generaal
t.a.v. de functionaris gegevensbescherming Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Om uw verzoek om uw rechten uit te oefenen goed in behandeling te kunnen nemen moet uw verzoek in elk geval het volgende bevatten:
Let op: Voor de behandeling van uw verzoek hebben wij uw Burgerservicenummer (BSN) niet nodig. Daarom vragen wij u het BSN in de kopie van uw identificatiebewijs onleesbaar te maken of af te dekken. Bij een digitale kopie kunt u dit doen met behulp van de kopieID-app.
Mocht u niet over een geldig ID-bewijs beschikken of het om een andere reden niet kan of wil verstrekken, vermeld u dit dan alstublieft in uw verzoek. Wij zullen dan contact met u opnemen om met u af te spreken hoe wij uw identiteit op een andere manier kunnen vaststellen.
Met indiening van uw verzoek geeft u akkoord om uw gegevens te verwerken voor de afhandeling van het verzoek. De correspondentie rondom uw verzoek bewaren wij vier jaar.
U ontvangt binnen een maand een beslissing op uw verzoek. De afhandeling start zodra wij uw identiteit hebben kunnen vaststellen. Als de afhandeling van uw verzoek langer dan een maand duurt, zullen wij u dat met onderbouwing melden.
12. Klacht indienen bij de bevoegde autoriteit: Autoriteit Persoonsgegevens
Komen we er samen niet uit of bent u het niet eens met de beslissing over uw verzoek, dan kunt u contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt extern toezicht op de naleving van de privacywetgeving. Een eventuele klacht over de verwerking van uw persoonsgegevens kunt u bij hen indienen. Voor meer informatie hierover bezoek dan de website van de Autoriteit Persoonsgegevens of bel het Informatie – en Meldpunt Privacy van de AP via het nummer 088-1805 250.
13. Wat is de relatie tussen deze privacyverklaring en andere stukken?
Deze privacy verklaring heeft betrekking op de persoonsgegevens die worden verwerkt bij het gebruik van de Debat Direct app.
De persoonsgegevens die worden verwerkt bij:
a) een bezoek aan het gebouw van de Tweede Kamer;
b) een bezoek aan een openbare vergadering;
c) ingezonden burgerbrieven en informatieverzoeken;
d) een bezoek aan de website(s) van de Tweede Kamer, te weten:
o www.tweedekamer.nl
o bezoekers.tweedekamer.nl
o debatgemist.tweedekamer.nl
o erelijst.nl
o houseofrepresentatives.nl
o lijstvangevallenen.nl
o ontdek.tweedekamer.nl
o opendata.tweedekamer.nl
o parlement.nl
komen aan bod in de algemene privacyverklaring die te raadplegen is via www.tweedekamer.nl.
De persoonsgegevens die worden verwerkt bij een sollicitatieprocedure bij de Tweede Kamer komen aan bod in de privacyverklaring die te raadplegen is via www.werkenbij.tweedekamer.nl.
14. Wijziging van deze privacyverklaring
De Tweede Kamer mag de privacyverklaring aanpassen. Aan de versiedatum van deze privacyverklaring kunt u zien wanneer dit voor het laatst is gebeurd. De versiedatum van de huidige verklaring is 13 december 2022.
Versie 1.0 november 2022 ©Privacy Company I 4